РАБОТНА СРЕЩА ПО ВЪПРОСА ЗА ДЕЛЕГИРАНИТЕ БЮДЖЕТИ В УЧИЛИЩАТА
2 Април 2008
Работна среща по въпроса за делегираните бюджети в училищата
Бинка Величкова
Въвеждането на делегирани бюджети за училищата от 1-ви април породи тревога сред учителите и директорите на учебни заведения. До голяма степен безпокойството им е основателно, тъй като е ясно от сега, че средствата са недостатъчни. Освен това като всяка нова стъпка, въпросното финансово реформиране е свързано с организационни проблеми и редица други неясноти за училищните директори. Именно тяхна бе инициативата за провеждане на работна среща с представители на финансовите служби и отдели в общината и с кмета Христо Христов.
Пръв изложи своите виждания по възникналите проблеми г-н Димитър Дичев, директор на основното училище в село Стефан Караджово. Той сподели, че около тази промяна се налага съкращаване на щат в ръководеното от него училище. Освен това са налице и други проблеми: липса на счетоводни ресурси и програма, на огнеупорна метална каса и т. н. “Да не говорим за това колко несигурни се чувстват за бъдещето си учителите, знаейки, че бюджетът на нашето училище е максимално ограничен поради недостатъчния брой ученици” – възкликна с болка в гласа г-н Дичев.
А в предложението му поне шест месеца в общината да има финансист, който да следи, да напътства и да помага на обособените нови звена в училищата се съдържа наистина и загриженост и зов за съвместно преодоляване на този преход, наложен отгоре.
На свой ред директорът на СОУ “Д-р Петър Берон” гр. Болярово Васил Гаджуров също взе отношение по разискваните въпроси. От неговото изказване стана ясно, че в повереното му училище вече има обзаведена стая за касиера и счетоводителя, но все още съществува проблем, относно кадровото обезпечаване - не е назначен човек на длъжността счетоводител, поради липса на кандидати. Той също възнамерява да предприеме някои съкращения в щатната таблица - след пенсионирането на жена от обслужващия персонал в края на тази учебна година няма да бъде назначено друго лице. А след излизането в пенсия на сега действащия огняр към училището (в края на календарната 2008 година) ще бъде назначено лице със срочен договор. Вероятно предстои съкращаването и на щата възпитател в полуинтернатна група след края на учебната 2007-2008 година.
Осигурено е и необходимото техническо оборудване за финансистите в училището - компютри, принтер и т.н.
На тази изключително полезна среща присъства и директорът на ЦДГ “Здравец” гр. Болярово Галина Танчева. Стана ясно че от 01.09.2008 г. сега действащите 3 детски градини в селата от община Болярово ще бъдат обособени като филиали на ЦДГ Болярово, чийто ръководител е тя.
В разговора с готовност и добронамереност се включи г-жа София Минева, оглавяваща общинска дирекция “Образование и култура”. Тя увери директорите, че новата служба наречена отдел “Хуманитарни дейности” към общинската администрация, ще оказва и занапред съдействие на директорите и училищните финансови кадри, ще помага при възникнали проблеми в областта на образованието. Нужен е по-добър синхрон според нея между служителите от новоучредения отдел и администрацията на СОУ „Д-р Петър Берон” – сработването ще доведе до по-лесното разрешаване на възникващите проблеми.
С внимание бяха изслушани и изказванията на някои финансисти от община Болярово. Г-жа Димитринка Николова, главен счетоводител, заяви, че е добре да се уеднакви счетоводната програма на училищата с тази на общината. От думите й стана ядно, че са открити банкови сметки на училищата с цел превеждане на бюджетни средства. Освен това общината ще оказва подкрепа на училищата в тяхната счетоводна дейност винаги, когато имат нужда.
А предложението на Атанаска Станчева да се поръча програмен продукт – счетоводна програма, като тази на община Болярово е наистина рационално и ще доведе до улесняване на финансовите операции като цяло.
Изслушвайки внимателно всички изказвания и предложения, както и отправените лично към него въпроси, кметът на община Болярово Христо Христов обобщи накрая изложените становища и изрази своето. Той наблегна, че общината винаги е била съпричастна към проблемите на образованието. Да, средствата са ограничени, но и занапред ще се оказва нужната подкрепа – чрез дофинансиране, насочване на допълнителни средства от държавата към сферата на образованието, разработване и спечелване на проекти като източници на финансиране на училищата и т.н. Нужна е активност!
Димитър Дичев, директорът на училището в Стефан Караджово обърна внимание на: правото на училищата да се разпореждат със своята собственост, която по закон е общинска; сключване на договори за ремонт и поддръжка на съответното училище; общината да дава възможност на училищата да разполагат с капиталовите разходи; извършване на наемателска дейност; приходите от копирни и други технически услуги на граждани, от рента и т.н. да се превеждат по банков път в сметката на училището. Например училището в Стефан Караджово има 750 дка земя – тя също е източник на някакви приходи.
По тези и други актуални въпроси бяха консултирани училищните директори, затова и срещата се оказа изключително полезна за тях. Тя е доказателство, че когато се търси приятелско съдействие и на ниво институции, то винаги е полезно, своевременно, насърчаващо, градивно.